Hej! Sitter och arbetar med massa bilder. Skärper för tryck och gör om bilden och skärper för webb.. helt plötsligt så slutar filter/skärpa/smart skärpa att fungerar. Jag återställer för säkerhets skull alla verktyg (gäller troligen inte filter, men jag är godtrogen!). Testar att starta om pfotshop, testar att starta om datorn, testar med andra bilder, men det fungerar ändå inte... vad har jag gjort med mitt underbara program? Kan inte leva utan skärpa!
Sida 1 av 1
Photoshop Filter/ skärpa Problem med skärpa
Postat 27 januari 2012 - 15:31
Och du har sett till att du har ett pixellager du skärper på, så att det inte är något tomt lager eller ett justeringslager?
If you see someone without a smile — give them yours!
Min fotoblogg • Min hemsida • En gammal reseblogg
Postat 27 januari 2012 - 15:34
Tänkte samma sak men det har provats på flera olika bilder så det måste vara något annat. Eller?
Postat 27 januari 2012 - 15:46
hm... nej, slarvig som jag är jobbar jag mycket med bara ett lager (bakgrundslagret), då jag rutinmässigt gör mycket bilder på löpande band. I förhandsgranskningen så ser bilden skärp ut: jag klickar på OK och, ska ni veta, i "händelser" står det att Smart Skärpa är gjort, men bilden är still oskarp... klurig, eller hur?
Postat 27 januari 2012 - 16:00
Kanske bara ett visningsfel. För att kunna bedöma skärpningen så bör du titta på bilden i 100% eller 50% och om du har en högupplöst bild så kanske du ser den i betydligt mindre storlek. Testa att zooma in till 100%.
Postat 27 januari 2012 - 16:24
USCH! Nu får jag skämas... men visst, du har rätt... i 100% ser jag ju skärpan... min dåliga ursäkt är att jag har precis börjat med RAW och bilderna är ju så mycket större och otroligt mycket bättre.. annars ps sedan 8 år.
Ärligt: nu skäms jag.. Stort Tack för att ni slösat tid på mig.!
Ärligt: nu skäms jag.. Stort Tack för att ni slösat tid på mig.!
Postat 27 januari 2012 - 19:20
Ah, det tänkte jag inte ens på att föreslå, för du sa aldrig något om visningsstorlekarna och när man skärper för webben så brukar ju bilderna synas i 100%.
If you see someone without a smile — give them yours!
Dela med dig av detta ämne:
Sida 1 av 1