Hoppa till innehåll

Foto

Silver Efex Pro2

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 Benny Wahlfrid

Benny Wahlfrid

Advanced Member

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 685 inlägg
  • OrtMalmö

Postad 14 juni 2012 - 16:45

Jag har nyss laddat hem en provapåversion av Silver Efex Pro2. Vid nerladdningen fanns val för om jag skulle använda programmet ihop med LR eller PS. Kände mig lite som åsnan mellan hötapparna! :iknownothing:

Jag bestämde mig för PS. När programmet var installerat så visade det sig att det automagiskt funkar ihop med både LR4 och CS6!
I LR4 högerklickar man på en bild och så dyker valet "Edit in Silver Efex Pro2" upp. Den behandlade bilden returneras till LR som en 16-bitars TIFF.

I CS6 dyker programmet upp under Filter > Nik Software > Silver Efex Pro2. Bilden härifrån returneras till LR4 som en PSD-fil.

Programmet verkar jäkligt bra och ger utmärkt resultat. Tycker i alla fall jag. Men om jag ska köpa det vet jag inte. Det kostar ju en del, 1995 kr hos Scandinavian Photo såg jag.

Någon annan som provat det eller kanske redan använder det? Vad tycker du i så fall om det?

Det finns 10 typer av människor. De som förstår binära tal och de som inte gör det.

#2 Mattias Persson

Mattias Persson

Advanced Member

• Administrators
  • 1 106 inlägg
  • OrtLuleå
  • Dator:PC, Mac

Postad 14 juni 2012 - 19:07

Jag använder det programmet i stort sett till nästan alla mina svartvita bilder och jag tycker det blir ett riktigt bra resultat. Så simpelt att förstå också, bara att klicka på den svartvita man vill ha och hoppas på att det blir bra, om inte så går det ju bra att justera själv :)

#3 Benny Wahlfrid

Benny Wahlfrid

Advanced Member

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 685 inlägg
  • OrtMalmö

Postad 14 juni 2012 - 19:38

Jag använder det programmet i stort sett till nästan alla mina svartvita bilder och jag tycker det blir ett riktigt bra resultat. Så simpelt att förstå också, bara att klicka på den svartvita man vill ha och hoppas på att det blir bra, om inte så går det ju bra att justera själv :)

Jag tycker också det är enkelt att använda och ger bra resultat snabbt. Men jag tycker att texterna i de olika panelerna är lite för liten och lite svårläst. Kan bero på att jag tycker det är lite för dålig kontrast mellan bakgrund och text.Jag har inte hittat någonstans där de inställningarna går att ändra. Finns/går det att göra?
Det finns 10 typer av människor. De som förstår binära tal och de som inte gör det.

#4 Anne-Sophie Enberg

Anne-Sophie Enberg

Advanced Member

• Medlem
  • PipPipPip
  • 649 inlägg
  • OrtHuddinge

Postad 14 juni 2012 - 19:47

Det pågår en ganska intensiv debatt kring programmet i bloggarna på Fotosidan just nu.
De flesta verkar vara mycket positiva till det, och jag har sett riktigt fina bildresultat utlagda i bloggarna.
Om jag hade pengar.....

#5 Mattias Persson

Mattias Persson

Advanced Member

• Administrators
  • 1 106 inlägg
  • OrtLuleå

Postad 14 juni 2012 - 20:02

Jag tycker också det är enkelt att använda och ger bra resultat snabbt. Men jag tycker att texterna i de olika panelerna är lite för liten och lite svårläst. Kan bero på att jag tycker det är lite för dålig kontrast mellan bakgrund och text.Jag har inte hittat någonstans där de inställningarna går att ändra. Finns/går det att göra?

Jag har heller aldrig hittat någon sån inställning så jag skulle inte tro att det går.

#6 Anders Fredriksson

Anders Fredriksson

Advanced Member

• Administrators
  • 2 631 inlägg
  • OrtStockholm

Postad 14 juni 2012 - 20:23

Jag är väldigt nöjd med SilverEfex. Levererar väldigt spännande monokroma bilder på ett snabbt och effektivt sätt. Har inte vridit på så många reglage utan hållt mig mest till standardförvalen.
Det kan visst hantera Ansel Adams zon-system på ett bra sätt.

Passade på att köpa det när jag var student.
/Anders

"There's more than one way to skin a cat in Photoshop. "

"If your photographs aren't good enough, you're not close enough!” - Robert Capa

"Expose for the shadows; develop for the highlights." - Ansel Adams

#7 Ann-Louise Bergius

Ann-Louise Bergius

Advanced Member

• Medlem
  • PipPipPip
  • 704 inlägg

Postad 16 juni 2012 - 12:09

Silver efex pro finns med på min önskelista med... men, men, får vänta.

Kostar f n ca 1 480:- (beroende på dagskurs o med fri frakt) på engelska Amazon.

"Transit umbra, lux permanet."
· Prosaic Pixels ·

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar