Teaser: Fota
Postad 17 mars 2011 - 19:47
Postad 09 april 2011 - 13:47
En liten teaser: I veckan har jag varit på studiebesök och filmat en inslag som handlar om hur du struntar i en scanner och fotar dina dia och neg istället. Guiden kommer snart på rawbilder.se
Aha! Med den där finurliga grejen som man kan sätta på sin kamera? (Fanns annons om den i Foto för ett tag sedan)...
/ Marie
Postad 10 april 2011 - 19:18
Postad 11 april 2011 - 11:04
Var inne nyss på rawbilder.se för att se om Mattias hade lagt ut guiden, jag hittar den inte. Är det så enkelt att han inte har hunnit än, eller skall jag ha nya glasögon?
Den kommer att publiceras som avsnitt 12 för säsongen. Nu är det 8. Så det är cirka 6 veckor kvar,
Postad 13 april 2011 - 21:50
Den kommer att publiceras som avsnitt 12 för säsongen. Nu är det 8. Så det är cirka 6 veckor kvar,
Tack. Jag får väl väbna mig med tålamod i några veckor till.
mvh Hans-Peter
Postad 03 maj 2011 - 10:18
Tack. Jag får väl väbna mig med tålamod i några veckor till.
mvh Hans-Peter
Nu finns första filmen här:
Postad 03 maj 2011 - 13:25
Gud vad intressant!!
Ljusbord har jag. Känns som jag skall gå ner i källaren och rota fram förstoringsapparaten. (eller iallafall dess pelare) Och negativhållarna borde man kunna använda som just hållare...
Mattias - hur gjorde han inställningarna? Antar att han kalibrerarde WB mot ljusbordet. Automatisk tid på f:1/8 ? Och det lät som autofokusen gjorde jobbet. ... Vad använde Håkan för mjukvara? (antar att det går utmärkt att köra Lightroom i "tettrat" läge?
"There's more than one way to skin a cat in Photoshop. "
"If your photographs aren't good enough, you're not close enough!” - Robert Capa
"Expose for the shadows; develop for the highlights." - Ansel Adams
Postad 03 maj 2011 - 21:50
Tack skall du ha, det var jätte intressant att se. Nu skall jag försöka om jag kan fixa ett ljusbord och något att sätta kameran på. Förstoringsapparaten är nämligen såld.
mvh Hans-Peter
Postad 04 maj 2011 - 08:12
Tack skall du ha, det var jätte intressant att se. Nu skall jag försöka om jag kan fixa ett ljusbord och något att sätta kameran på. Förstoringsapparaten är nämligen såld.
mvh Hans-Peter
Jag köpte detta! Tycker att ljuset är jämt men har inte testat att fotograferings-skanna ännu: http://www.scandinav...spx?iid=7254004
"If your photographs aren't good enough, you're not close enough!” - Robert Capa
Postad 04 maj 2011 - 09:41
-Jimmy
Postad 04 maj 2011 - 10:03
Borde en diaduplikator likt denna Senz Diaduplikator fungera lika bra som ett kit med reprostativ och ljusbord? Om man nu inte har behov av kunna fota av papperskopior och/eller större format?
-Jimmy
Skulle gissa att glasbitarna i ditt macroobjektiv är avevärt bättre än den i duplikatorn. Men en hållare som man sätter fram på objektivet borde vara bra.
Postad 04 maj 2011 - 19:29
Jag köpte detta! Tycker att ljuset är jämt men har inte testat att fotograferings-skanna ännu: http://www.scandinav...spx?iid=7254004
Hej Anders
Det ser ju mycket intressant ut. Tack för tipset.
mvh Hans-Peter
Postad 04 maj 2011 - 20:47
Postad 05 maj 2011 - 10:46
Hur gör man bäst/billigast för att vara säker på att kameran är exakt plan?

Jag tror på den här: http://www.scandinav...spx?iid=1559666
Postad 05 maj 2011 - 17:36
Postad 05 maj 2011 - 18:58
Jag tror på den här: http://www.scandinav...spx?iid=1559666
Den har jag. Är ju inget precisionsinstrument direkt.
Postad 06 maj 2011 - 08:26
Den har jag. Är ju inget precisionsinstrument direkt.
fast en luftbubbla i vätska kan ju aldrig vara okalibrerad. Det är ju fysiologiskt omöjligt. (sedan kan ev fästet vara snett å vint) Min erfarenhet är dock att det är ganska svårt att få rakt iallafall handhållet.
Däremot kanske man kan ta nån referensbild som man jämför med ett rutnät på skärmen...
Coolt att det finns kameror med inbyggt vattenpass. Min har bara horisont-"gyro".
Postad 06 maj 2011 - 20:24
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar